YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

İkinci Dünya Savaşı’nın seyrini değiştiren bir olaydan söz edeceğiz. Bu olay, sadece savaşın seyrini değiştirmekle kalmıyor, olaylara farklı açıdan yaklaşmanın önemini de vurguluyor!

***

İkinci Dünya Savaşı’nda İngiliz pilotlar, Alman pilotlar karşısında çok çaresiz kaldı. Savaşın başında en başarılı ve en korkulan pilotlar, Alman pilotlardı. Bunun acısını da en çok çeken İngiliz pilotlardı! İngilizler, çözümü teknolojide ve uçakları güçlendirmede aradı. Kalbura dönen uçaklardan topladıkları bilgilerle, mermi deliklerinin yoğunlaştığı yerlere daha fazla zırh takviyesi yaparak olayı çözmeye çalıştılar. Ancak bu yöntem pek bir işe yaramadı!

***

İkinci Dünya Savaşı sırasında ülkeler, savaşta başarılı olmak için pek çok stratejik problemle başa çıkmak zorunda kaldı. En zorlu görevlerden biri, uçakların düşman ateşi karşısında daha dayanıklı hale getirilmesiydi. Ordu, uçaklarını korumak için zırha ihtiyaç duyulduğunu biliyordu, ama bu zırh uçakların neresine koyulmalıydı?

***

Bir grup mühendis ve istatistikçi, uçakların düşman ateşinden aldıkları hasarı en aza indirgemek için uçağın hangi bölümlerinin zırhlanması gerektiğine dair bir değerlendirmede bulundu. İstatistikçiler, uçakları korumanın en iyi yolunu bulma konusunda zorluk çekerken, Columbia Üniversitesi’nden Macar matematikçi Abraham Wald, başlangıçta diğerlerinin katılmadığı dahice bir fikir ileri sürer. Wald, olaylara farklı açıdan bakma becerisini düşman ateşiyle kaybedilen uçaklara uygular.

***

Programa dahil olan tüm mühendisler, uçaklarda yaygın hasar görmüş alanları korumak için en fazla hasar alan yerlerin zırhla kaplanmasını önerirler. Uçakların en çok hasar aldığı noktaları gösteren şemalar hazırlarlar. Ancak Abraham Wald, planlanan şemaların tam aksinin yapılması gerektiğini söyler! Wald, tüm ilgisini uçakların mermi delikleri olmayan kısımlarına yoğunlaştırır.

***

Hasarlı bir şekilde geri dönen uçaklar, mermi delikleri içinde olsa dahi, tehlikede değillerdir. Böylece Wald, tüm ilgisini uçakların mermi delikleri olmayan kısımlarına yoğunlaştırır. Wald’a göre, ölümcül olan kısım buralarıdır. Zira, bu kısımlardan hasar alan uçaklar geri dönememiştir. Wald, olaya farklı açıdan yaklaşır. Geri dönemeyen uçakların çok büyük bir kısmı, uçuş kabininden ve kuyruk bölümlerinden isabet almıştır. Dolayısıyla uçakların iyileştirilmesi gereken bölgeleri bu kısımlar olmalıdır. Mermi isabet eden bölgeler yerine, isabet almamış kısımlara ekstra zırh koyulması gerektiğini söyler.

Yazarlarımızdan

Sıradaki haber yükleniyor...
holder