Yerli otomobilde talep kaygısı

Yerli otomobilde talep kaygısı

Türkiye'nin teknolojik olarak yerli araç üretebileceği, ancak iç talebin bir fabrikayı ayakta tutmaya yetmeyeceği belirtiliyor

05 Ekim 2011, Çarşamba 11:38 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Nurettin Özdebir, Türkiye’nin teknolojik açıdan birkaç model araba üretecek bilgi birikimine sahip olduğunu, buna karşın sadece iç talebin baz alınmasının bir otomobil fabrikasının ayakta kalmasına yetmeyeceğini söyledi.

Özdebir, bugünlerde Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneğinin (TAYSAD) konuya ilişkin raporunu beklediklerini belirterek, raporun ardından ASO olarak inisiyatif alıp şu andaki otomobil üreticilerinin dışında bu konuyla ilgilenen insanları bir araya getirmek suretiyle bir rapor hazırlamak istediklerini söyledi.

Otomobil yan sanayisinin, ana yüklenicilerin bir uzantısı olduğunu kaydeden Özdebir, ana yüklenici firmaların piyasada kendilerine rakip çıkmasını istemediklerini ifade etti.

Daha objektif bir değerlendirmeyle kendilerinin de yeni bir rapor hazırlamaları gerektiğini dile getiren Özdebir, "Türkiye bugün teknolojik olarak birkaç model araba üretecek bilgi birikimine sahip" dedi.

Otomobil üretimi konusunda ticari kaygıların olduğuna dikkati çeken Özdebir, "Bir arabayı ürettiğiniz zaman belli üretim rakamlarının üzerine çıkmanız veya belli bir pazar payı almanız lazım ki bu iş rantabl olabilsin. Bunun için en az 3-4 yıllık bir hazırlık süresi var. Bunun ar-ge çalışmaları tasarım çalışmaları var. Bunların masraflarına katlanmak lazım. Bunları karşılayacak bir sermayeye ihtiyacınız var" diye konuştu.

Bir otomobil üretildiği zaman piyasada bununla ilgili yeterli talebin olması gerektiğini, "kurulacak bir otomobil fabrikasının sadece iç taleple ayakta kalmasının zor olduğunu" dile getiren Özdebir, yapılacak otomobilin dünyaya satılabiliyor olmasının gerektiğini söyledi.

Dünyada bu işi uzun yıllardır yapan markalaşmış firmalar olduğunu, bu firmalar arasından sıyrılarak pazarda nasıl yer edinileceğinin iyi değerlendirilmesi gerektiğini belirten Özdebir, "İşin zor kısmı bu. Yoksa teknik olarak en güzel arabalar yapılabilir" dedi.

Yerli motor üretimi konusunda da çalışmalar yapılması gerektiğini kaydeden Özdebir, şunları söyledi:
"O konuda da üretim rakamlarının çok yüksek olması lazım. 40-50 bin motor yapmakla bir yere varamazsınız. 500 bin, 1 milyon motor yapmanız lazım. O motorları satacak yerleri de oluşturmamız lazım. Bunun için arabayla motorun birlikte düşünülmesi lazım. Bunları üretip tasarlayacak ekiplerimiz var. Hem yurt içinde hem yurt dışında otomobil ve motor firmalarında çalışan çok başarılı insanlarımız var. Bir ekip oluşturmak suretiyle kendi tasarımımızı çok yakın bir zamanda yapabiliriz."

KOÇ: ÜZERİMİZE DÜŞENİ YAPACAĞIZ

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, yerli otomobille ilgili "Ortağımızla görüşmeler yapıyoruz" dedi. Koç, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği’nin Yüksek İstişare Konseyi (YİK) Toplantısı öncesinde gazetecilerin yerli otomobille ilgili sorularını yanıtladı.

Yerli otomobille ilgili çalışmaların devam ettiğini, bu konuda Otomotiv Sanayii Derneği’nin (OSD) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’e bir
rapor sunduğunu hatırlatan Koç, "Ortağımızla görüşmeler yapıyoruz. Konu henüz daha çok ham..." dedi.

Mustafa Koç, yerli otomobilin maliyetine ilişkin bir soru üzerine, şunları kaydetti:

"Bu, yerli otodan ne kastettiğinize bağlı. Bunu ne şekilde irdelediğinize bağlı. Bugün hiçkimse yüzde yüz bir otomobili kendi ülkesinde yerli olarak üretmiyor. Bazı aksamlar ortak olarak kullanılıyor. Şanzıman olsun, motor olsun... Dolayısıyla bu tip avantajlardan da faydalanmak lazım. O bakımdan biz de üzerimize düşen her şeyi yapmaya çalışacağız. Herhalde bu bir konsorsiyum şeklinde olacak. Ama herhangi birşey söylemek için daha çok erken. Erken, çünkü bu kolay birşey değil. İki; bunun tarifini iyi yapmak lazım. Bunun satış sonrası servisi var, satış ağı var... Ondan sonra maliyeti dediğiniz gibi belirli bir ölçüde tutturamazsanız, çok yüksek maliyetler geliyor. Biz bunun içindeyiz. Hepsini biliyoruz. Tabii herkesin arzusu böyle bir şey yapılabiliyor olması. Ama göründüğü kadar kolay bir iş değil. Onu anlatmaya çalışıyorum."

Koç, bir gazetecinin, "Bakan Ergün, raporda yer alan maliyeti yüksek buldu. Bu konudaki değerlendirmeniz nedir" şeklindeki sorusuna ise "Sayın Bakan öyle söylediyse herhalde bildiği birşey vardır. Ama kendisiyle yakın temas halindeyiz. Rakamları kendisiyle OSD olarak paylaştık. Çalışmalar devam ediyor" yanıtını verdi.

Böyle birşeyin kamu desteği olmadan yapılıp yapılmayacağı sorusu üzerine de Koç, "O şekilde yapılması mümkün olmaz. Yani devletin belirli bir şeyi olması lazım. Onların hepsi bu bağlamda irdeleniyor" dedi.

 

Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER 25 Ocak 2021 altın fiyatları: Çeyrek altın ne kadar oldu?