Bankaların dijital rekabette dönüşümü

Teknolojinin değiştirdiği kurumsal ve bireysel müşteri alışkanlıkları, bankacılıkta rekabeti dijitale taşıdı. Bankalar, yapay zeka dahil son teknolojileri kullanarak, internet ve mobilde yarışıyor

04 Haziran 2018, Pazartesi 12:15
A A

Gülten UĞURLU / POSTA

Türkiye’de 33 mevduat, 13 kalkınma ve yatırım ile 5 de katılım bankası olmak üzere 51 banka faaliyet gösteriyor. Bu bankaların toplam istihdamı ise 195 bin 64 kişi. Bankalar, artık yeni şube açmaktan çok dijitalleşme yatırımına odaklandı. Teknolojinin hızla değişimine en hızlı uyum gösteren sektörlerin başında gelen bankacılıkta rekabet artık dijitale (internet ve mobil) taşındı.

ALIŞKANLIKLAR DEĞİŞİYOR

Teknolojinin hayatın her alanına girmesi ve akıllı cihazların yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmesi bankacılık sektöründe hem bireysel hem de kurumsal müşterilerin alışkanlıklarında da değişimler yaşanmasına neden oluyor. Bankalar da bu taleplere cevap verebilmek için dijital bankacılıkta başta yapay zeka olmak üzere son teknolojileri yoğun olarak kullanıyor.

HIZ KAZANDIRIYOR

Şubelerden yapılan işlemlerin tamamına yakınının, mobil ve internet şubeleri kanalıyla da yapılması müşterilere zaman ve hız kazandırırken, bankalara da maliyet avantajı sunuyor. Bu nedenle artık dijital kanallar, bankacılıkta destekleyici bir dağıtım kanalı olmaktan çıkıp temel hizmet noktalarından birine dönüştü. Türkiye bankacılık sektöründe yakalanan hız da bunun bir göstergesi.

35 MİLYON KİŞİYE ULAŞTI

Öyle ki, Bankalar Birliği verilerine göre, 2017 yılı Aralık sonu itibarıyla aktif dijital bankacılık müşteri sayısı 35 milyon kişi. Bunun 33 milyon 347 bin kişisi bireysel kullanıcıyken, 1 milyon 615’i ise kurumsal kullanıcı. Bunun doğal bir sonucu olarak, dijital ortamda gerçekleşen bankacılık işlemleri de önemli oranda artış gösterdi. Bankalar, kredi başvurularında önemli oranda internet ve mobil kanallara yöneldi.

İŞLERİNİ YÖNETEBİLİYOR

Esnaf ve KOBİ, müşterisi olduğu bankanın mobil ve internet platformu üzerinden hem bireysel bankacılık hem de şirketi ile ilgili bütün işlemlerini tek bir yerde yönetebiliyor. Nakit akışını takip edebiliyor ve hesaplarına ait gelir ve giderlerini izleyebiliyor. Bankaların çeşitli dijital hizetlerine üye olan KOBİ, çalışma koşulları, günlük ciro gerçekleşmesi ve günsonu raporunu görebiliyor.

İNTERNET VE MOBİLDEN

Dijital dünyanın hızla gelişmesi, şirketlerin en temel bankacılık ihtiyacı olan kredilerin de dijital kanallardan kullandırılmasını sağladı. KOBİ’ler kredi limitleri dahilinde ticari kredilerini kolay ve hızlı bir şekilde, uygun faiz oranları ile bankaların mobil ve internet kanalları üzerinden anında kullanabiliyor.

E-FATURA AVANTAJI

E-fatura, ticaret hayatında dijital dönüşümün en önemli adımlarından biri. E-fatura sunduğu operasyonel kolaylıklar, fatura kabul süreçlerinin hızlanması, postalama ve evrak maliyetlerinin azalması gibi birçok faydayı da beraberinde getiriyor. Bankalar güçlü teknolojik altyapıları ile bu konuda da KOBİ’lere destek oluyor.

ŞİRKETLERE VERİLEN 'DİJİTAL' HİZMETLER

● Finansman olmayan: Kredi kartı ve ek kart başvurusu, kredi başvurusu, düzenli ödeme talimatı, fatura ödeme talimatı.

● Para transferi: EFT, havale, döviz transferi.

● Ödemeler: Fatura ve vergi ödemesi, SSK ve Bağkur prim ödemesi, kredi ödemesi, Motorlu Taşıtlar Vergisi, trafik para cezası, TL yükleme, şans oyunları ödemesi. Eğitim, yurtdışı çıkış, pasaport harç ödemesi, sigorta poliçesi, leasing, OGS, HGS, bağış, çek ödemesi, ticaret odası ödemesi, sürücü kursu tahsilatı, belediye ve e-devlet ödemeleri.

● Yatırım fonları: Döviz işlemleri, vadeli hesaplar, repo işlemleri, hisse senedi işlemleri, tahvil ve bono işlemleri, altın işlemleri.

● Kredi kartı işlemleri: Nakit avans, taksitli nakit avans, kendi kartına borç ödeme, başkasının kartına borç ödeme.

● Ürün satış verileri: Anlık kredi kullandırma, sigorta satışları.

● Finansal olmayan diğer işlemler: Halka arz kesin talep girişi, finansal olmayan işlemlerde yapılan tüm değişiklik ve iptal işlemleri, Hazine ihale işlemleri, vadesiz hesap açılışları, bilgi sorgulama (vadeli, vadesiz hesap bakiye, kredi kartı ekstresi, talimat ve fatura ödemeleri, yatırım fonu, repo, devlet tahvili/bono, hisse senedi fiyat sorgulama), kişisel bilgi sorgulama ve değiştirme (şifre, parola, telefon, faks vs. değiştirme), hesap makinesi (bireysel kredi hesaplama, döviz alış-satış hesaplama).

8 MİLYAR LİRALIK HACİM

Dijital bankacılığın aktif kurumsal kullanıcı sayısı 1 milyon 615 bin şirket. Bunların 829’u mobil bankacılık hizmeti alırken 786’sı ise internet bankacılığından faydalanıyor. Ekim-Aralık 2017 döneminde internet bankacılığı kanalıyla kullandırılan anlık kredi adedi 147 bin. Kredi hacmi ise 2 milyar 356 milyon TL. Ekim-Aralık 2017 döneminde mobil bankacılık kanalıyla kullandırılan anlık kredi adedi ise 581 bin, kredi hacmi de 6 milyar 136 bin TL.

1 MİLYON 615 BİN ‘KURUMSAL’ MÜŞTERİ

● Dijital bankacılık bireysel müşteri sayısı: 33 milyon 374 bin.

● Dijital bankacılık kurumsal müşteri sayısı: 1 milyon 615 bin.

● Toplam: 34 milyon 989 bin. ● Dijital bankacılık (bireysel) kadın müşteri sayısı: 9 milyon 959 bin.

● Dijital bankacılık (bireysel) erkek müşteri sayısı: 23 milyon 415 bin

● En fazla dijital bankacılık kullanan yaş aralığı: 12 milyon 272 bin kişiyle 36-55 yaş grubu.



SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;
Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.