Çiğ sebzeler ramazanda mide ağrısını artırabilir!

Hangi hastalar oruç tutamaz? Tutarsa ne tür sorunlar doğabilir? Susuzluk hissi nazıl azaltılır? İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Ayça Kaya ramazanda sağlıklı beslenmenin yollarını anlattı

09 Mayıs 2019, Perşembe 09:37 Son Güncelleme:
A A
HANGİ HASTALAR ORUÇ TUTAMAZ?

HANGİ HASTALAR ORUÇ TUTAMAZ?

● Hamileyseniz veya süt veriyorsanız,


● Aşırı zayıflık hastalığınız varsa,


● İnsülin kullanan şeker hastasıysanız,


● Tip 2 şeker hastası olup çoklu ilaç tedavisi kullanıyor ve kan şekeri değeriniz 140 ve üzerinde seyrediyorsa,


● Kanser gibi bir hastalığınız varsa,


● Yatalak veya bakıma muhtaçsanız,


● Böbrek yetmezliği hastasıysanız,


● Kontrolsüz bir tansiyon hastalığınız varsa,


● Ruhsal açıdan bir rahatsızlığınız varsa,


● Kortizon tedavisi görüyorsanız kesinlikle oruç tutmamanız gerekir.

● Ayrıca büyüme gelişme çağındaki çocuklarında oruç tutmaları sakıncalıdır. Oruç sağlık sorunlarınızın olabileceğini düşünüyorsanız mutlaka doktorunuza danışın.


● Aktif sporcuysanız ve çok yoğun antrenmanlar yapıyorsanız orucun telafisinin mümkün olduğunu hatırlayarak özellikle antrenman ve müsabaka günlerindeki oruçları başka günlerde tutabilirsiniz. Çünkü ağır antrenmanlar ve müsabakalar vücuda çok fazla su ve elektrolit kaybettirir. Eğer bu yerine konulmazsa istenmeyen sağlık problemleri oluşabilir.

NE TÜR SORUNLAR OLABİLİR?

NE TÜR SORUNLAR OLABİLİR?

Oruç tutarken yanlış ve dengesiz beslenirseniz lif oranı düşük yiyecekleri tercih edip az su içerseniz kabızlıkla karşılaşabilirsiniz. Durum bu şekilde devam ederse hemoroid probleminiz olabilir. Önlem için özellikle lifli ve posalı yiyecek tüketiminizi artırın. Örneğin beyaz ekmek-pide yerine tam tahıl ekmeği, kepekli makarna, kurubaklagil, taze meyve ve su tüketiminizi özellikle artırmanız iyi olur.

SUSUZLIK HİSSİNİ AZALTMAK İÇİN TUZU AZALTIN

SUSUZLIK HİSSİNİ AZALTMAK İÇİN TUZU AZALTIN

● Oruç tutarken en dikkat etmemiz gereken nokta, yeteri kadar su içmeyi başarmaktır. Açlığa 40 gün dayanabilen vücut susuzluğa sadece 7 gün dayanabiliyor. O nedenle iftarda ne yiyeceğinizdenziyade ne zaman ve ne kadar su içeceğinizi sorgulayın.


● Her gün en az 2.5 litre (10 bardak) su içmeye çalışın. İftar açarken 2 bardak, yemek sırasında 2 bardak, gece yatana kadar 4 bardak ve sahurda 2-3 bardak su içmeyi planlayabilirsiniz.



● Susuzluğu artıran çay, kahve, limonata, şerbet, şekerli hazır meyve suları, tuzlu şalgam ve turşu sularından muhakkak uzak durun. Hele hele turşuları ve salamura yiyecekleri ramazan ayında asla sofranıza koymayın.


● Tansiyon, kalp, böbrek rahatsızlığınız yoksa 2 şişe maden suyu da günlük terle kaybettiğiniz elektolitleri yerine koyar.

AŞIRI KAHVE VE ÇİKOLATADAN UZAK DURUN

AŞIRI KAHVE VE ÇİKOLATADAN UZAK DURUN

● Daha önceden midede yanma ağrı şikayetleriniz varsa oruçluyken boş midede oluşan asit salgısı mide şikayetlerinizi artırabilir. Özellikle stresli işlerde çalışanlarda bu problem daha sık görülür. Çiğ sebze, meyve, kahve, kola ve acılı yiyecekler mide problemlerinin daha da artmasına neden olur. Mide şikayetiniz varsa mutlakadoktorlarına danışarak oruç tutun.


● Bazı hastalarda birden aşırı ve ağır yeme sonucu reflü dediğimiz mide asidinin yemek borusuna kaçması durumu olabilir. Bu durumda hastada boğazında yanma, ağza acı su gelmesi gibi şikayetler olabilir. Bu tür yakınmaları olan hastalarınaz yemesi, yemekten sonra hemen yatmamaları gerekir. Ayrıca kahve, aşırı çikolata ve çok yağlı yiyeceklerden uzak durmaları faydalı olur.

MİDE RAHATLATAN SOĞUK ÇORBA

MİDE RAHATLATAN SOĞUK ÇORBA

Malzemeler:


■ 1 çay bardağı haşlanmış aşurelik buğday

■ 2 su bardağı yoğurt

■ Küp şeklinde doğranmış 3 salatalık

■ Küp şeklinde doğranmış 1 kırmızı biber

■ Yarım demet nane

■ Az tuz


Yapılışı:


Tüm malzeme karıştırılır. Taze tane yaprakları ile servis edilir. Susamayı azaltır ve gün içinde kendinizi daha tok hissetmenizi sağlar.

TOK TUTAN TARİF MANTARLI OMLET

TOK TUTAN TARİF MANTARLI OMLET

2 adet yeşil biberi 1 tatlı kaşığı zeytinyağıyla yumuşatın. Üzerine 4-5 tane kültür mantarı ekleyin. Mantarlar suyunu çekince üzerine 1 yemek kaşığı lor peyniri ile çırpılmış yumurta ilave edip pişirin.


Servis tabağına alınca yanına 1 tane domates, 1 tane salatalık, bir avuç semizotu, tere, taze nane, 2 tane bütün ceviz ekleyin. Yanında 1 bardak tuzsuz ayran, 2 dilim tam buğday ekmeği tüketin. Üzerine de 1 bardak rezene çayı içebilirsiniz. Ertesi günü çok rahat oruç tuttuğunuzu fark edeceksiniz.


HAZIRLAYAN: ÖZGÜR GÖKMEN ÇELENK

ozgur.celenk@posta.com.tr

Sıradaki haber yükleniyor...