Sağlık Değişim mutfakta başlar! Hangi ayda hangi sebze tüketilmeli

Değişim mutfakta başlar! Hangi ayda hangi sebze tüketilmeli

Paylaş
Değişim mutfakta başlar! Hangi ayda hangi sebze tüketilmeli

İster marketten alın, isterseniz pazardan... Alışveriş öncesi, alışveriş sırası, besinleri saklama, tüketime hazırlama gibi birçok süreç vardır. Bu süreçleri en doğru şekilde yönetebilmek için dikkat edilmesi gereken noktaları ele alalım.

Mevsiminde sebze ve meyve tüketimi sağlıklı beslenmenin temel taşlarındandır. Günümüz şartlarında her mevsim, hemen her sebze ve meyveye ulaşabiliyoruz. Sebze-meyve tüketiminde en doğru yaklaşım mevsiminde tüketme, zamanının dışında kullanmamadır. Mevsimi dışında kullanmak istediğiniz sebze ve meyveleri kurutarak, dondurarak veya uygun koşullarda konserve yaparak saklayabilirsiniz. Mevsiminde tüketseniz bile; sebze ve meyveleri satın alırken renkleri bozulmamış, çürük olmayan ve taze olanları tercih etmelisiniz.

Haberin Devamı

ALIŞVERİŞ ÖNCESİNDE BUNLARA DİKKAT

Alışverişe çıkacağınız sırada aç olmayın.

Alışveriş öncesinde liste oluşturun.

Alışveriş için bir bütçe belirleyin ve bunun dışına çıkmayın. Bunu yaparak ihtiyacınız olmayan ve yüksek kalorili olan besinleri mutfağınıza sokmamış olursunuz.

Tüketilecek besinlerin tazeliği önemlidir. Bu nedenle alışverişinizi, ürünlerinin tazeliğine güvendiğiniz yerlerden yapın.

Bilinçli tüketici etiket okumayı bilir. Etiket okumanın genel kurallarını öğrenin.

OCAK 
Sebzeler: Kereviz, lahana, brüksel lahanası, brokoli, havuç, pırasa, ıspanak, pazı, kara turp, kırmızı turp.
Meyveler: Elma, nar, portakal, armut, ayva, greyfurt.
TAM ZAMANI: Brüksel lahanası, pırasa, kereviz, greyfurt.

ŞUBAT
Sebzeler: Brokoli, brüksel lahanası, karnabahar, pazı, ıspanak, pırasa, pancar, defne yaprağı, havuç, turp.
Meyveler: Elma, portakal, muz, armut, greyfurt, ayva.
TAM ZAMANI: Pırasa, kırmızı turp, mandalina, muz, kereviz, pazı, hindibağ, frenk soğanı, defne yaprağı.

Haberin Devamı

MART
Sebzeler: Havuç, pırasa, ıspanak, kırmızı turp, brokoli.
Meyveler: Elma, muz.
TAM ZAMANI: Pancar, limon, kuşkonmaz, turp, bakla.

NİSAN
Sebzeler: Taze soğan, taze sarımsak, kuşkonmaz, taze kekik, bakla, marul.
Meyveler: Yeşil erik, çağla. 
TAM ZAMANI: Enginar, havuç, bezelye, çağla, bebe havucu, taze sarımsak, kuşkonmaz, taze kekik.

MAYIS
Sebzeler: Enginar, bakla, madımak, semizotu, ebegümeci, domates, salatalık.
Meyveler: Çilek, yeşil erik, malta eriği, dut.
TAM ZAMANI: Çilek, patlıcan, domates, arpacık soğanı, erik, barbunya, madımak, ebegümeci.

HAZİRAN
Sebzeler: Patates, fasulye, bakla, bezelye, kabak, patlıcan, sivri biber, domates, salatalık, kuzu ıspanak, semizotu, rezene, marul, üzüm yaprağı, taze soğan, taze sarımsak, dereotu, dolmalık biber.
Meyveler: Kiraz, yeşil erik, malta eriği, kayısı, şeftali, dut.
TAM ZAMANI: Patates, marul, taze fasulye, dolmalık biber, rezene. 

TEMMUZ
Sebzeler: Domates, salatalık, bezelye, dereotu, taze fasulye, kuzu ıspanak, kabak, patlıcan, semizotu, sivri biber, dolmalık biber, çalı fasulyesi.
Meyveler: Kayısı, şeftali, kavun, sarı erik, karpuz, ahududu, vişne.
TAM ZAMANI: Kiraz, vişne, karpuz, kayısı, taze sarımsak, mısır, kavun.

Haberin Devamı

AĞUSTOS
Sebzeler: Kabak, bamya, domates, salatalık, patlıcan, dolmalık biber, sivri biber, taze fasulye, mısır, kırmızı salçalık biber.
Meyveler: Kayısı, kavun, kırmızı erik, şeftali, vişne, böğürtlen, karpuz, incir, mürdüm eriği, üzüm.
TAM ZAMANI: Mürdüm eriği, üzüm, bamya, dut, iç bakla.

EYLÜL
Sebzeler: Mantar, patlıcan, mısır, pazı, biberiye, barbunya fasulyesi, kabak, dolmalık biber, kırmızı biber.
Meyveler: Mürdüm eriği, fındık, kavun, karpuz, incir, üzüm.
TAM ZAMANI: Ceviz, taze fındık, bamya, mantar, biberiye.

EKİM
Sebzeler: Mantar, fındık, ceviz, ıspanak, havuç, yer elması, pırasa, lahana, kıvırcık salata, kırmızı turp, karnabahar.
Meyveler: Armut, ceviz, üzüm, elma, greyfurt, mandalina, muz.
TAM ZAMANI: Yer elması, armut, pırasa, karnabahar, nar.

KASIM
Sebzeler: Lahana, kereviz, pırasa, yer elması, havuç, ıspanak, karnabahar, pazı.
Meyveler: Ceviz, kestane, üzüm, elma, muz, mandalina, nar, armut, kivi, greyfurt.
TAM ZAMANI: Lahana,portakal, mandalina, ayva.

Haberin Devamı

ARALIK
Sebzeler: Bal kabağı, lahana, yer elması, pırasa, Brüksel lahanası, karnabahar, ıspanak, kereviz, havuç, pazı, kara lahana.
Meyveler: Elma, mandalina, portakal, nar, armut, muz, kivi, kestane, greyfurt, ayva.
TAM ZAMANI: Kestane, bal kabağı, kivi, kara lahana.

PİŞİRME YÖNTEMLERİ

Besinlerimizi sadece sağlıklı tercihler yaparak satın almak ne yazık ki her zaman yeterli olmayabilir. Birçok danışanım evlerine sağlıklı besinleri almalarına rağmen ve hatta kendilerince zararlı bazı besinleri evlerine hiç sokmamalarına rağmen pişirme yöntemleri nedeniyle hem kilo fazlalığı problemi hem de bir takım sağlık sorunları yaşayabiliyor. Bu nedenle seçtiğimiz sağlıklı besinleri; haşlama, fırında pişirme, buharda pişirme, az yağlı ızgara gibi sağlıklı yöntemleri kullanarak pişirmeliyiz. Özellikle yağda kızartma ve kavurmalar, gereğinden fazla zeytinyağı kullanımı, hazır soslar veya yüksek miktarda sos kullanımı gibi sebepler sağlıklı besinleri sağlıksız hale getirebilir.

Haberin Devamı

Doğru besin seçimi, doğru saklama yöntemi ve doğru pişirme şekli, yeterli ve dengeli miktarda besin tüketimi ile birleştiği zaman sağlıklı ve yeterli bir beslenmeden söz edebiliriz.