Bilal Emin Turan Otoda periyodik bakım hesapları
HABERİ PAYLAŞ

Otoda periyodik bakım hesapları

Araç tipi ne olursa olsun belli bir kilometre veya 1 yıllık süre sonunda periyodik bakım gerekiyor. Motor ömrünü uzatan, verimliliği artıran, güvenli sürüş imkanı sağlayan periyodik bakım maliyetleri araç fiyatlarına paralel yükseliyor. Peki periyodik bakımda nelere dikkat edilmeli? Yetkili veya özel servis fark eder mi? Bakımı ucuza getirmek için neler yapılabilir? Sizin için araştırdık.

DÜZENLİ OLARAK YAPILMALI

Marka, model ve motor tipine göre değişmekle birlikte araçlar genellikle 10 bin ya da 15 bin kilometrede bir periyodik bakımdan geçirilmeli. Araç bir yıl içerisinde belirtilen kilometre değerine ulaşmasa bile periyodik bakım yaptırılmalı. Ayrıca 50 bin veya 100 bin kilometre gibi kritik parçaların değişmesi gereken bakımlar aksatılmamalı. Periyodik bakımlar yapılmaz ve ötelenirse daha büyük sorunlara neden olabilir. Düzenli bakım ise servet değerindeki aracın ömrünü uzatır, yakıt tasarrufu sağlar, aracın yaz-kış güvenli yol almasını sağlar.

Haberin Devamı

ÖZEL-YETKİLİ FARKI 2-3 KAT

Periyodik bakımlarda motor yağı, hava, yağ, yakıt ve polen filtresi değişiyor, fren balataları, fren hidroliği, antifriz, cam suyu, mekanik aksamlar kontrol ediliyor. Ayrıca araç bilgisayara bağlanarak herhangi bir mekanik ve elektronik arızası olup olmadığına bakılıyor. Periyodik bakımların maliyeti araç-yakıt tipine, işlemin yapıldığı servis, il ve ilçeye göre değişiyor. Yetkili, özel veya sanayi fark etmez tüm servislerde fiyatlar yükselmiş durumda. Ancak yetkili serviste fiyatlar 2-3 kat fark ediyor. Özel serviste ustaların işlem ücreti ya da saatlik ücreti 500 liranın üzerine çıkmış durumda. Parça ve motor yağı fiyatları da dövize duyarlı olduğundan son günlerde bir miktar daha yükseldi.

Otoda periyodik bakım hesapları

PARÇALARIN GÜNCEL FİYATI

Güncel fiyatlarla ilgili internet sitelerinden bir araştırma yapılırsa 5 litrelik 5W-30 motor yağının fiyatı 600 liradan başlıyor. Yani litre fiyatı 120 lira seviyelerinde. Yağ filtresi 100 liradan, hava filtresi 150 liradan, yakıt filtresi ise 200 liradan başlıyor. Tüm yedek parça fiyatlarında hissedilir bir artış var. Dolayısıyla 26 milyon araç sahibi için daha ince hesap yapma zamanı. Model yaşı 10 yıl üzeri olan araç sahipleri genelde “usta” diye tabir edilen özel tamirhane ve servisleri tercih ederken, 0-5 yaş arası ve garantisi devam eden araç sahiplerinin adresi yetkili servisler oluyor.

Haberin Devamı

'KAFAM RAHAT OLSUN’ DERSENİZ SEÇENEK BU

GENİŞ BAYİ AĞI AVANTAJ

Cepten çıkacak rakamları karşılaştırdığımızda fiyat açısından özel servis ile sanayi ustasının daha uygun bir seçenek olduğunu görüyoruz. Diğer yandan sadece belli bir markaya hizmet veren ve Türkiye çapında geniş bayi ağı olan yetkili servislerdeki işlemler araç sahiplerine daha çok güven veriyor. Yapılan işlemlerin, değişen parçaların garanti kapsamında olması, mekanik işlemi yapan personelin sürekli eğitimden geçirilmesi bu noktada gözardı edilmemesi gereken bir detay.

MASRAFSIZ PARÇA DEĞİŞİMİ

Araç sıfır dahi olsa 10-15 bin kilometrede elektronik arızalar yaşanabiliyor. Bu gibi durumlarda yetkili servis 50-100 bin liralık parçaları garanti kapsamında değiştirebiliyor. Sanayide ise bu durum ekstra masraf anlamına gelebilir. Ayrıca araç yeniyse ‘sanayide işlem yapılmış, garantisi bozulmuş’ denilebilir. Öte yandan işlemlerin sürekli yetkili serviste yapılması halinde garanti bitse dahi parça arızalarında iyi niyet garantisi altında daha makul faturalar çıkarılıyor. Bir de yetkili servisler zaman zaman yüzde 15-20 indirim kampanyaları veya mobil rezervasyonlara yönelik indirimler yapıyor. Bu fırsatları da değerlendirmekte fayda var.

Haberin Devamı

Otoda periyodik bakım hesapları

KENDİNİZ ALIRSANIZ DAHA HESAPLI

Geçtiğimiz hafta hem özel servis fiyatlarını hem de yetkili servis fiyatlarını trafikte yaygın olarak karşılaştığımız Renault Megane modelini (trafiğe çıkış tarihi 2020) baz alarak araştırdık. 30 bin kilometre bakımı için yetkili servislerden işçilik ücreti dahil son fiyat güncellemesiyle 4-6 bin lira arasında fiyat aldık. Bazı servisler fiyatların günlük değiştiğini ifade etti. Özel servislerde ise aynı işlem işçilik dahil 1.700-2 bin 500 lira arasında seyrediyor. Eğer değişecek parçaları ve motor yağını kendiniz alıp tanıdığınız ustaya götürürseniz maliyet daha da düşüyor. Bu durumda usta sadece 500-600 lira gibi işçilik ücreti istiyor, en hesaplı yöntem de bu gibi duruyor.

BU BELGEYE SAHİPSE GARANTİ BOZULMAZ

‘Benim için öncelik maliyet’ diyenler genelde özel servisi tercih ediyor. Bu servislerde de garantinin bozulacağı endişesi yaşanıyor. Ancak 2017 yılında yürürlüğe giren ‘Blok Muafiyeti Kanunu’ ile araç sahipleri araçlarını özel servislerde de garantisi bozulmadan tamir ettirebiliyor. Bu servislerin de ‘TSE TS 12047 HYB belgesine’ sahip olup olmadığına bakılmalı. Yetki belgesine sahip servislerde parça ve işçilik garantisi de sunuluyor. Nerede yapılırsa yapılsın bakımdan sonra mutlaka fatura alınmalı, yani elde belge olmalı!

Otoda periyodik bakım hesapları

İNTERNETTEKİ FİYATLARI TEYİT EDİN!

Bazı otomotiv firmaları internet sitelerini güncellememiş. Dolayısıyla sitelerde veya sosyal medyada dönen reklamlardaki fiyatlar sizi yanıltabilir. Sürpriz faturalarla karşılaşmak istemiyorsanız mutlaka telefonla yaklaşık fiyat teyidi almanızı öneririz. Çünkü şikayet sitelerinde “X markanın 3 yaş üstü periyodik bakımı 1.899 TL yazıyor. Başvuru yaptım aradılar yönlendirdiler. Bayi aradığında fiyatımız 5 bin 500 lira dedi”, “X marka aracım için 30 bin kilometre ve 2’nci yıl bakımı kapsamında benden 6 bin 193 lira tahsil ettiler. Kendi web sitelerinde ise 4 bin 922 lira yazıyor” şeklinde mesajlar oldukça fazla.

YETKİLİ SERVİSLERDE HANGİ İŞLEMLER YAPILIR?

  • Motor yağı ve yağ filtresi değişimi.
  • Fren balatası kalınlığı ve fren diski durumu kontrolü.
  • Şanzıman, aks ile direksiyon körüklerinin sızıntı ve hasar açısından görsel kontrolü.
  • Fren sistemi ve amortisörlerde sızdırmazlık ve hasar kontrolü.
  • Kontrol lambaları, iç/dış aydınlatma, sinyal ve korna sisteminin işlev kontrolü.
  • Cam silme sistemi fonksiyonu, fıskiye ayarı ve hasar kontrolü.
  • Silecek hasar kontrolü.
  • Motor bölmesinde sıvı kaçaklarının görsel kontrolü.
  • Lastik basıncı kontrolü ve gerekliyse düzeltilmesi.
  • Stepne basıncı kontrolü.
  • Lastik aşınma durumu ve diş derinliği kontrolü.
  • Akünün test cihazı ile kontrolü.
  • Fren hidroliği seviyesi/değişim periyodu/nem oranı kontrolü.
  • Soğutma sistemi antifriz ve soğutma suyu seviyesi kontrolü.
  • Far ayar kontrolü.
  • İç mekan aydınlatması, bagaj bölmesi ve torpido gözü lambasının kontrolü.
  • Hava filtresi kontrolü, gerekirse değişimi.
  • Test sürüşü.
  • Rot başlarının hasar durumu.
  • V kayışı kontrolü.
Sıradaki haber yükleniyor...
holder