Hakan Çelik Bağdat ve Kabil'e uçabilen tek Avrupalı havayolu THY
HABERİ PAYLAŞ

Bağdat ve Kabil'e uçabilen tek Avrupalı havayolu THY

Türkiye son yıllarda dış politikasında Ortadoğu, Latin Amerika, Afrika ülkelerini kapsayan bir dizi önemli adım attı. Şimdiye kadar çok ihmal edilen bu coğrafyada, pek çok şehirde büyükelçilikler açıldı. Türk yatırımcıların da buralara yönelmesiyle birlikte önemli bir yolcu potansiyeli açığa çıktı. Türk Hava Yolları’nın yeni açtığı hatlara bakınca Türk dış politikasının yönelimiyle paralellikler görüyorum.

[[HAFTAYA]]

Örneğin son dönemde Afrika ve Ortadoğu’da pek çok şehre uçuş başlatıldı. Halen çatışmaların devam ettiği ve iç barışın sağlanamadığı ülkelerden hem Irak hem de Afganistan’a uçan tek Avrupalı havayolu THY. Irak’ın başkenti Bağdat seferlerine geçen sene başlayan THY, halen bu ülkede Basra, Necef, Süleymaniye’ye düzenli seferler gerçekleştiriyor. Kuzey Irak’taki Musul hattı da yakında açılıyor. Güvenlik açısından Kuzey Irak, ülkenin orta ve güney bölgelerine oranla daha iyi durumda. Ancak Bağdat hâlâ çok riskli.

Haberin Devamı

Bağdat seferleri, uluslararası sivil havacılık otoritesi ve Bağdat Havalimanı’nın güvenliğini sağlayan Amerikalılarla koordineli şekilde yapılıyor. Zira şehre giden uçakların yaklaşma, iniş ve kalkışta uyguladıkları özel bir güvenlik prosedürü var. Irak’ın başkentinde hava trafik ve radar hizmeti de büyük oranda Amerikalılar tarafından kontrol ediliyor. THY’nin birçok kişinin bilmediği bir hattı da Afganistan’ın başkenti Kabil. Temmuz ayında başlayan seferler haftada üç gün olarak gerçekleşiyor.

İstanbul-Kabil gidiş dönüş bilet fiyatı yaklaşık 2 bin TL. Türkiye’ye çok uzak olmayan Bağdat ve Kabil’in bilet fiyatlarının hayli pahalı olması, gidilen şehirlerin özelliği ve sigorta poliçelerinin yüksekliğinden kaynaklanıyor. Zira Afganistan’da son bir ayda 50 NATO askerinin öldürülmesi, riskin boyutlarını gösteriyor. Avrupa’dan Afganistan’a uçan yolcuların profili hakkında bir araştırma yaptım. Güvenlik konusuyla ilgili insanlar, işadamları, hatta kimi ülkelerin devlet adamı ve politikacıları dahil çok sayıda kişi THY’yi tercih ediyor.

Avrupa’dan Kabil’e yıllık 145 bin yolcu potansiyeli var. THY, dünyanın en büyük havacılık ittifaklarından Star Alliance’a üye, bu şehirlere giden tek Avrupalı havayolu kuruluşu olduğu için yolcular gönül rahatlığıyla THY’yi seçiyor. İstanbul ile Afganistan arasında çeşitli nedenlerle seyahat eden yaklaşık 16 bin kişi olduğunu öğrendim. Benzer durum Bağdat uçuşları için de geçerli. THY, her iki uçuşta da Boeing 737 800 uçaklarını kullanıyor.

Haberin Devamı

Zamanında kalkış yüzde 80

Birkaç gün önce Ankara’ya uçarken Türk Hava Yolları Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil ile karşılaştım. Ipad üzerinde notlarını açmış rakiplerin durumuyla ilgili bir prezentasyon üzerinde çalışıyordu, ayaküstü konuştuk. Havayolu yolcularının en çok şikâyet ettiği rötar konusunu sordum. Çünkü gecikmeler, özellikle yaz aylarında çok büyük sorunlara neden oluyor. Temel Kotil, rötarların geçen yıla oranla yüzde 10 oranında azaldığını ve zamanında kalkışların yüzde 80’lere ulaştığını söyledi.

Kotil, Atatürk Havalimanı’nda belli bir rahatlama yaşanması için mutlaka yeni bir terminal yapılması gerektiğinin altını çizdi. Yeni açılacak hatları da konuştuk. Kısa zaman içinde uçulması planlanan bazı hatları şöyle sıraladı: Filipinler: Manila Irak: Musul Amerika: Houston, Boston, Miami Arjantin: Buenos Aires (Sao Paolo üzerinden) Meksika: Mexico City Somali: Mogadişu (Güvenlik sorunu çözülebilirse)

Haberin Devamı
Sıradaki haber yükleniyor...
holder