Şirin Sever THY'nin hedefi ikinci büyük havayolu olmak
HABERİ PAYLAŞ

THY'nin hedefi ikinci büyük havayolu olmak

Türk Hava Yolları (THY) Türkiye’nin amiral gemisi ve yüz akı markalarından en önemlisi. Son yıllarda ulaştığı seviye muazzam. Dünyanın üç büyük havayolundan biri. Alkışlanmalı. Peki “İlk üç arasındayız” diyerek duran bir marka mı? Asla! Büyük hedefleri ve programları var. Öncelikli hedef, dünyanın ikinci büyük havayolu olmak! Bu yüzden Amerika’dan gelecek turist sayısını artırmak için kolları sıvamışlar. Bu kapsamda ilki New York, ikincisi Miami olmak üzere tanıtım yolculukları yapıldı. Üçüncü yolculuğun rotası da Los Angeles’tı. Bu yolculuğa, 5 kadın gazeteciyi de davet ettiler.

Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, yönetim kurulu üyeleri ve pazarlama ekibinin de olduğu 12 saatlik yolculukta uzun uzun sohbet etme imkanı bulduk. “Bu, Amerika’ya yaptığımız üçüncü programımız. Yıl bitmeden Chicago ya da Washington DC’ye de aynı tanıtım için gideceğiz” diyen Bolat önemli noktaların altını çizdi: “Geçen sene 72 milyon yolcu taşıdık. Bunun aşağı yukarı 25-26 milyonu turistti.

THYnin hedefi ikinci büyük havayolu olmak

Türkiye’ye gelen 52 milyon dünya vatandaşını THY taşıdı özetle. Bu sene 85 milyondan daha fazla yolcu taşıma hedefimiz var. Bunun hiç olmazsa 5’te 2’sini turiste çevirelim diye uğraşıyoruz.” İşte bu yüzden THY dört bir koldan tanıtım atağında. Televizyon dizileri, sağlık turizmi, eğitim turizmi, inanç turizmi, yazılım ve taşımacılığın da dahil olduğu 10 ayrı meslek grubuyla işbirliği yapılıyor. İşte Bolat’ın anlattıkları…

2 MİLYON AMERİKALI TURİST

• Türkiye’ye gelen bir turist ülkeye minimum 800-900 dolar bırakıyor. Bu kişi, Amerika ya da Avustralya’dan geliyorsa aşağı yukarı 3 bin dolar bırakıyor. Hele sağlık hizmeti alırsa, golf oynarsa, bu rakam 5-6 bin doları geçiyor. Yani bizim amacımız yolcu gelmesi değil; THY zaten dünyanın yolcusunu taşıyor, amaç Türkiye’ye katkıyı artırmak, nitelikli turist kazanmak.
  • Geçen sene Meksika Cancun’a aşağı yukarı 13-14 milyon turist gelmiş. Ne kadar gelir toplamışlar? 40 milyar dolar! Bize geçen yıl gelen 52 milyon turist, 42 milyar dolar getirdi. Farka bakın. Antalya’mızın artık Cancun gibi olması lazım. Türkiye’ye gelen turist segmentini değiştirmeye çalışıyoruz. Los Angeles’ta yapacağımız programda ana tema bu. ‘Türkiye’de deprem oldu ama her şey yolunda, seyahat planınızı ertelemeyin’ demek.
  • Geçen sene 1 miyon Amerikalı turist gelmişti Türkiye’ye. Bu sene çok iddialı bir hedef koyduk, 2 milyon Amerikalı’yı Türkiye’ye getirmek istiyoruz.

En büyük gücümüz Türk dizileri

• Şu anda İspanyolca konuşan 80 milyon Amerikalı Türk dizilerini izliyor. Türkiye’ye gelen turistler, Türk oyuncularını ve dizilerde geçen mekanları görmek için can atıyor. Bu yüzden yapımcılarla ve Türk oyuncularla da işbirliği yapıyoruz. Miami’ye giderken Cansu Dere’yi de davet ettik. Daha havalimanında, valizleri beklerken gelip fotoğraf çektirenler sıraya girdi. Meksika’da da Türk dizileri çok meşhur, Hilal Atınbilek dizisi çok izleniyormuş mesela, o da bizimle Meksika’da olacak.
  • Kerem Bürsin’le reklam çekimlerine başladık. Bu filmleri Türkiye için çekmiyoruz, onların meşhur olduğu yerlerde izlenecek. Engin Altan Düzyatan ile de reklam filmi sırada.
  • Geçenlerde anlattılar; otobüsler dolusu Meksikalı her cumartesi Kız Kulesi’nin karşısına geliyor; her birinin elinde bir simit ve çay, saatlerce kuleyi seyrediyorlar. Çünkü bir dizide görmüşler, o yüzden ve tur operatörlerinin ritüeli olmuş. İnsanlar buna değer vermiş. Biz de bu merakı kullanmak istiyoruz.
  • Mesela ev kadınlarına ya da emekli kadınlara 4 haftalık paket program hazırladık; ‘Türkiye’ye gel, bir haftada Türkçe öğren, dizileri rahatça izle.” İstanbul Üniversitesi ile işbiriği yaptık bunun için. Diyelim ki Meksika’dan kalkacak gelecek, bilet-otel dahil 3 bin dolar. ‘Soft power’ı süper power haline getiriyoruz bir anlamda.
  • Şu anda THY koltuk sayısı ve kilometre açısından dünyadaki üçüncü büyük havayolu. Bizim hedefimiz THY’yi ikinci sıraya getirmek. Çok yakında THY tek başına dünyadaki 59. büyük ekonomi olacak. Bunun için çalışıyoruz işte; daha iyi bir THY, daha iyi bir Türkiye için.

YIL SONUNA KADAR AVUSTRALYA

• Türkiye sağlık turizminde de çok iyi yerlere geldi. Bizim bu seyahatlerin bir amacı da, bu konuda bilgilendirme yapmak.
  • Türkiye sadece İstanbul’dan ibaret de değil; Türkiyenin Kapadokya’sı var, Göbeklitepe’si var, Urfa var, Mardin var, bu ülke medeniyetlerin beşiği, bunu da anlatmaya çalışıyoruz.
  • Türkiye’de 300 bin yabancı öğrenci eğitim görüyor, 100 küsur ülkeden geliyorlar. Onlara da diyoruz ki, ‘tatillerde ülkene gitme, indirimli bilet verelim, annen baban da gelsin.” Ne kadar kalırlarsa o kadar iyi.
  • Bu yıl bitmeden Avustralya’ya uçmayı da hedefliyoruz. Çünkü bir Avustralya yolculuğu 17 saat sürüyor, gelen en az bir hafta kalıyor. Ve Avustralyalı turistin bıraktığı para minimum 3-4 bin dolar. Geçen sene 120 bin Avustralyalı, Türkiye üzerinden dünyanın başka yerlerine uçmuş. 100 bin Avustralyalı turist istiyoruz.